TV Jiwo Kelate

TV MP PAS
Laman: http://mppas.blogspot.com


TV13 Jiwokelate

Koleksi Rakaman


Berita Jiwo Kelate

Berita

Dari blog-blog lain

Klik di sini untuk updates blog-blog Bahasa Inggeris

Monday, September 10, 2007

Berita dan Artikel

Polis tembak Suwandi sambil berdiri - Saksi
"Polis tembak Suwandi sambil berdiri!" - mengikut seorang saksi yang melihat dari jarak dekat peristiwa tembakan peluru hidup ke atas orang awam di Batu Buruk.

"Kami nampak percikan api keluar dari pistol polis". Kenyataan ini sama sekali berbeza dengan apa yang diterangkan oleh Ketua Polis Terengganu, seperti di bawah;

Ayub said the policeman, who suffered a blow to his eye causing it to bleed, then fell to the ground but the mob allegedly did not relent and continued to hit him. (Selanjutnya)

Umno suruh polis bertindak terhadap majlis yang dianjurkan PAS
KUALA LUMPUR: Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata partinya akan melakukan siasatan terhadap punca sebenar kejadian di Batu Buruk Kuala Terengganu hingga mengakibatkan 23 penyokongnya ditahan polis. (Selanjutnya)

Imej Polis kian baik dengan dua das tembakan peluru hidup? - Dato Husam
Dua PR yang berbeza, tetapi keduanya sama buruk. Apa perlunya satu keadaan tegang dicipta melalui kehadhiran polis FRU berdepan dengan penduduk kampung di Bukit Beruang, Melaka? Tindakan tidak matang pemimpin Kerajaan Melaka memaksa babi ternakan dimusnahkan dalam tempoh relatif singkat tanpa satu perundingan dengan persetujuan muktamad, hanya menampakkan sikap tidak cermat menangani isu itu. (Selanjutnya)

PAS tuduh setiausaha politik Pak Lah terbabit

KUALA LUMPUR: PAS mendakwa Setiausaha Politik Menteri Keselamatan Dalam Negeri, Senator Datuk Wan Ahmad Farid Wan Salleh bersekongkol dengan pihak polis untuk menggagalkan ceramah anjuran Gabungan Pilihanraya Bersih dan Adil (Bersih) di Pantai Batu Burok, Kuala Terengganu, malam Sabtu lalu. (Selanjutnya)

Tragedi Batu Buruk: Satu konspirasi jahat polis dan Umno-BN

KUALA LUMPUR: Insiden berdarah di Pantai Batu Buruk 8 September lalu adalah hasil konspirasi jahat dan provokasi pihak polis yang dipergunakan oleh Umno-BN. (Selanjutnya)

Kronologi keganasan polis di Batu Buruk

Salah seorang polis preman cuba menyelinap masuk dalam kumpulan orang ramai tetapi disedari dan dikenali oleh beberapa orang awam lalu polis tersebut dikejar, dilontar batu sehingga rebah dan keluarkan pistol lalu menembak ke dada Suwandi Abd Ghani (Binjai Rendah) menyebabkan kecedaraan parah.

Seorang lagi terkena percikan daripada beberapa tembakan dan tercedera di leher. Kedua2nya dikejarkan ke hospital. (Artikel penuh)

Gambar Sekitar Kejadian Di Batu Buruk

Ini hanyalah sebahagian gambar-gambar tersebut. Selepas ini banyak lagi gambar yang akan menyusul untuk renungan, kajian dan penilaian pembaca. (Artikel penuh)

PAS akan teruskan ceramah - Mohamad Sabu

KUALA LUMPUR: Naib Presiden PAS, Mohamad Sabu berkata, PAS tetap akan meneruskan aktiviti ceramahnya sekalipun pihak berkuasa enggan mengeluarkan permit ceramah di tempat-tempat awam. (Selanjutnya)

"Rusuhan" di Kuala Terengganu - Salah Siapa?

Satu lagi yang kelakar ialah kononnya dikatakan bahawa tempat ini tidak sesuai untuk dijadikan tempat ceramah atas alasan keselamatan dan ia berhampiran kawasan kediaman awam dan istana. Tahukah Ketua Polis Terengganu bahawa telah berpuluh kali ceramah telah diadakan di tempat ini dengan kebenaran tuan rumah dan semuanya berjalan dengan baik. Dan kalau ceramah tidak boleh buat di kawasan kediaman, nak dibuat dengan di mana? dalam hutan? atau di kalangan babi-babi di Melaka atau Negeri Sembilan? (Artikel penuh)

Analisis Kes Insiden Batu Buruk

Persoalan timbul. Mengapakah perlu dihalakan terus ke arah penyerang terbabit? Dalam prosedur keselamatan yang dikuatkuasakan ke atas polis dan tentera, beberapa syarat penggunaan senjata api terpakai:

(i) mesti melepaskan tembakan ke udara terlebih dahulu
(ii) sekiranya tidak berkesan, tembakan perlu dihalakan ke paras bawah pinggang, lebih tepat, kaki.
(iii) sekiranya masih tidak berkesan, barulah tembakan boleh dihalakan kepada penyerang. (Artikel penuh)

Tragedi Batu Buruk: Kenyataan media Bersih

Kami dengan ini menuntut:

1) Penubuhan Suruhanjaya Diraja Bebas untuk menyiasat apa sebenarnya yang berlaku di Batu Buruk pada 8 September.

2) Penjelasan Menteri Keselamatan Dalam Negeri yang juga Perdana Menteri serta Ketua Polis Negara terhadap penggunaan peluru hidup dalam mana-mana perhimpunan aman sebegini. (Artikel penuh)

Batu Burok riot - immediate independent public inquiry warranted

(Speech on the 2008 Budget in Parliament on Monday, 10th September 2008)

I must start with the shameful episode to the nation, which marred not only the presentation of the 2008 budget but also the 50th Merdeka Anniversary celebrations – the police firing live bullets at a ceramah crowd at Batu Burok, Kuala Terengganu on Saturday night and wounding two and the ensuing confrontation between the crowd and the police. (More)

Bloody Saturday night must not be forgotten by all

Deputy PM cum Defense Minister Najib Razak’s reaction is most shocking and simply not acceptable. He has clearly put the blame to the police but at the same time indirectly telling the police that it’s ok to shoot (short of saying it’s ok to shoot to kill). Were Umno leaders behind the the action on saturday night? Or they have no qualms of seeing ordinary folks to be wounded or even dead just for attending political ceramahs? Why are these Umno leaders so scared of ceramahs? What have they got to hide? (More)

Terengganu: Live bullet fired at ceramah crowd

If history served me well, the last time live bullets were used during a stand-off between the uniformed forces and lay people was during the bloody Memali Incident in 1985, in which 14 civilians and 4 policemen were killed.

So my question is: You fire live bullets at ceramah crowd? What Idi Amin country is this? Or Batu Buruk was just as bad as Memali? (More)

Malaysia's opposition demands probe into police shooting of two protesters at rally

KUALA LUMPUR, Malaysia: Opposition leaders demanded a full inquiry Monday into Malaysia's worst political violence in years, accusing authorities of planning a confrontation that led police to shoot and wound two anti-government protesters. (Full story)

No comments: